Efsaneye Kaldığı Yerden Devam: Jaguar C-TYPE
Otomobil yarışı tutkunları için 1951 yılının ve Jaguar C-Type modelinin ayrı bir önemi vardı. O yıl çok heyecanlı geçen Le…
Devamını OkuDoksanlı yılların en havalı arabalarını incelerken, zamanda tatlı bir yolculuğa da çıkaran ileri okuma notları.
Bu yazımızda doksanlı yılların en havalı arabaları ile sizleri zaman yolculuğuna çıkarıyoruz. 90’lı yıllar kendine has modası ve müzikleriyle eğlenceli bir dönemdi. Elbette ki her dönemin kendine has bir ruhu olsa da o dönemin enerjisi ve tarzı çok başkaydı. Müzik ve modanın yanı sıra bu dönemi bize keyifle hatırlatan diğer bir unsur da dönemin arabalarıydı. Bu dönemin otomobilleri “Sleeper Car” olarak da nitelendirilen, gücü ve performansı ile öne çıkan araçlardı. Dışarıdan bakıldığında geniş kasaları ve yumuşak çizgileri ile o performansı belli etmeseler de hızlı ve yaramaz tarafları da vardı.
İşte güzeller güzeli GMC Typhoon… Dört vitesli, otomatik ve dört çeker bir SUV olan GMC Typhoon, 280 HP ve 350 lb-ft torka sahip. Araçta bulunan BorgWarner 4472 transfer kutusu, motorun ürettiği gücün %35’ini ön tekerleklere, %65’ini arka tekerleklere gönderiyor. Standart donanıma rağmen seviyeli arka havalı süspansiyon, sınırlı kaymalı arka diferansiyel ve geliştirilmiş frenler mevcut. Bu masum görünümün ardında güçlü bir canavar var.
Çok küçük ve kompakt görünümüne rağmen dönemin koşullarına göre yüksek performanslı bir otomobil Nissan Sentra SE-R… Nissan B-13’ün tasarım özelliklerini taşıyan bu küçük araba, B-13’ün 140 hp ve 132 lb-ft tork üreten SR20DE sıralı dört silindirli motorunu da taşıyor. Nissan’ın bu iki kapılı kompakt coupe modeli 100 km/sa) hıza 7,6 saniyede ulaşabiliyor. Dört tekerlekli disk frenler ve sınırlı kaymalı diferansiyel standart donanımlar arasında yer alıyor.
Bu arabaya dek orta boy sedanı büyük bir motorla görmek mümkün değildi. Ancak Mercedes, böyle bir aracı üretebilmek için Porsche’den destek almayı tercih etti ve ortaya Mercedes-Benz 500E çıktı. Döneminin en klas arabalarından biri olarak kabul edilen Mercedes-Benz 500E, aynı zamanda lüks olarak da kabul edildi. İsteğe bağlı olarak eklenen telefon ve CD çalar gibi özellikler, o döneme dek görülmeyen detaylardı. Ayrıca araç genişletilmiş çamurluklara, agresif duruşa, büyük lastiklere de sahipti. Arkadan çekişli 500E, 322 hp ve 354 lb-ft tork gücündeydi. Doğal emişli 5.0 litrelik V-8 motorlu 500E, sunduğu konfor ve performans ile tarihe adını yazdırmayı başardı.
Buick Roadmaster Estate Wagon, General Motors Company tarafından 1991-1996 yılları arasında üretildi. Aslında 1970’li yıllarda da bu arabayı görmüştük ancak daha gelişmiş versiyonu ile tanışmamız için biraz beklememiz gerekiyordu. Bu araba da tüm station wagon arabalar gibi tatile uzanan yolculuklar ve kamp maceraları için idealdi. 1991’de geri döndüğünde açılır tavan başta olmak üzere bir dizi de yenilik eklenmişti. Aslında bu arabanın tam bir aile arabası olduğunu söyleyebiliriz. 260 beygirlik 5,7 litrelik V-8 motoru ile dikkat çeken bu arabadan 1991 yılında sadece 7300 adet satıldı.
Karşınızda “Yılın Yerli Spor Sedanı” ünvanına layık bulunmuş bir araba var. Meksika’da üretilen bu orta boy sedan aynı zamanda döneminin en hızlı sedanıydı. Kutu gibi bir görünüme sahip olan Dodge Spirit R/T, beş vitesli manuel şanzımanı, 224 hp ve 217 lb- ft tork üreten motoru ile de dikkat çekiyordu. 217 ft tork dönemi için nefis bir güçtü. R/T paketindeki çeşitli iç ve dış artılar bu paketi diğer Spirit modellerinden daha özel kıldı. Getrag dişli takımı, renk anahtarlı 15 inç jantlar ve dört tekerlekli disk frenleri olan ağır hizmet tipi bir manuel şanzıman bu modelde standarttı. Bu aracın motorunun İngiltere’nin Formula 1 şampiyonu Lotus- Chrysler tarafından üretildiğini de hatırlatalım.
Kullanışlı parçaları ve yüksek güç çıkışı ile tanınan Oldsmobile Achieva SCX, Oldsmobile Cutlass Calais modelinin yerini alacak şekilde üretilmişti. 190 hp ve 160 lb-ft tork üreten, doğal emişli 2.3 litrelik dört silindirli bir motordan üretilen otomobil, özel bir görünüm paketi, yükseltilmiş süspansiyon da içeriyordu. Oldsmobile Achieva SCX , 1993 model yılı için sadece 500 adet üretildikten sonra pazardan çekildi.
Acura Integra GS-R (Grand Sport Racing) Sedan, Honda’nın VTEC ( değişken valf zamanlaması ve kaldırması) sistemini kullanan ilk otomobillerden biriydi. 160 hp ve 117 lb-ft tork gücündeydi. Kuzey Amerika pazarında Honda Integra olarak adlandırılan bu otomobile sonraki dönemde deri koltuklar da eklendi. Dikkat çekici ön ve arka tampon, sis farları, arka kanat rüzgarlığı ile de dikkat çekiciydi. Yine de GS-R’nin üretimi, Kuzey Amerika pazarı için 5.000’den az örnekle sınırlı kaldı.
Üç nesil boyunca varlığını sürdürmeyi başaran Mitsubishi Galant VR-4, sade ve yalın tasarımıyla dikkat çeken bir marka oldu. Galant’ın bir performans çeşidi olarak tanıtılan Mitsubishi Galant VR-4, üç nesil boyunca varlığını sürdürmeyi başardı.
Sade tasarımlı sedan, Lancer Evo’nun soyundan gelenlere daha aşina olacak bir formülü izledi: 195 beygirlik turboşarjlı I-4, dört tekerlekten çekiş ve ralli performansı sunan kabiliyet.
Dönemin lüks segmentte sayılabilecek araçlarından biri idi Lincoln Mark VIII… 280 hp ve 285 lb-ft tork üreten 4.6 litrelik büyük bir V-8 motora sahip olan bu araç, performanslı ile de göz alıcıydı. Otomatik klima kontrol sistemi, elektronik mesaj merkezi, altı yöne ayarlanabilen sürücü ve yolcu koltukları, ısıtmalı elektrikli yan aynalar gibi özelliklere sahip olan Lincoln, günümüz koşullarında bile ilgi çekecek bir otomobil…
Birinci nesil Ford F-150 SVT Lightning, standart F-150 kamyonetiyle karşılaştırıldığında daha iyi yol tutuşu ve daha fazla güç sunuyordu. Bu gücü de 240 hp ve 340 lb-ft tork için iyi olan 5.8 litrelik bir V-8 motorla sağlıyordu. Daha sonra Ford, 1999’da 340 hp’lik bir süperşarjlı V-8 ile ikinci nesil Lightning’i tanıttı. Kısa zamanda araba tutkunlarının favorisi olan bu model bugün halen sadık kullanıcıları ile yaşamaya devam ediyor. Öyle ki ünlü sanatçı Lady Gaga’nın da bu arabanın hayranları arasında yer aldığını söylesek yanlış olmaz.
Jeep’in birinci nesil Grand Cherokee’sinin üretimi sona erdiğinde marka, kaputun altına 5.9 litrelik güçlü bir V-8 motor koyarak orta boy modele veda etti ve daha büyük bir modelle karşımıza çıktı. Sadece 1998 yılına özel üretilen Jeep Grand Cherokee Limited 5.9, 245 hp ve 345 lb-ft torka sahipti. Üst düzey “Nappa” deri döşeme, deri kaplı vites, Infinity premium ses sistemi, yan rocker panelleri, krom egzoz uçları ve özel beş kollu jantlarıyla da çekiciydi.
Volvo, 1995 yılında sınırlı sayıda Volvo 850 T-5R Wagon modeli piyasaya sürdü. Porsche tarafından ayarlanmış bir ECU’ya sahip 243 beygirlik turboşarjlı 2.3 litrelik I-5’e sahipti. ABD modelleri için otomatik şanzıman standart olarak geldi. Pirelli P-Zero lastikler, yan etekler, Alpine altı diskli CD değiştirici, arka rüzgarlık ve Alcantara dolgulu deri koltuklarla dikkat çeken bu otomobil; kalabalık ailelerin en favori modellerinden biri olmayı başardı.